Kā jau Jūs zināt, šogad esmu uzsākusi studijas Pirmsskolas un sākumskolas skolotājos. Mācos nepilna laika klātienē un jau pirmajā kursā mums bija jāizgatavo daudzfunkcionāla rotaļlieta pirmsskolas vecumposmam. Tā nu es ilgi domājot, izvēlējos veidot rotaļlietu, ar kuras palīdzību bērns varētu veiksmīgāk apgūt emociju pašregulācijas procesu. Un kas gan labāks un daudzfunkcionālāks par bumbu var būt? (Atbilde ir – kartona kaste, protams 😀 ) 

Bumba sastāv no 12 piecstūriem un no 20 sešstūriem.  Uz katra laukuma ir uzlīmēts kāds no dusmu un citu stipru, negatīvu emociju kontroles veidiem.  Par pamatu ņēmu parastu futbola bumbu – iesākumā to vēlējos vienkārši nopūst ar krāsu, tomēr bumbas faktūra un izskats man neiepatikās, tas likās pārāk garlaicīgs, auksts, vienmuļš, depresīvs. Tāpēc izlēmu bumbu padarīt “siltāku”, taustei patīkamāku un vizuāli piesaistošāku -ar līmes pistoli aplīmējot to ar krāsaina filca sešstūriem un piecstūriem.

Izmantotās krāsas – oranža, violeta, zila, zaļa, dzeltena. Izvēloties krāsas ņēmu arī vērā to īpašības. Izvairījos no sarkanās krāsas, jo tā ir pārāk “karsta” un uzbudinoša krāsa, lai ar to remdētu stipras dusmas. 

Krāsu sastāvs sīkāk –  

Dzeltenā krāsa kopā  6 laukumos. – 4 dzelteni sešstūri, 2 dzelteni piecsūri.  Simbolizē  optimismu un enerģiju, kā arī rosina uz radošumu.

Oranžā krāsa kopā 6 laukumos – 3 oranži sešstūri, 3 oranži piecstūri. Izstaro siltumu, prieku un enerģiju, kā arī rosina uz radošumu.

Violetā krāsa kopā 7 laukumos – 4 violeti sešstūri, 3 violeti piecstūri. Iemieso sevī līdzsvaru starp sarkano aktivitāti un zilo mieru

Zilā krāsa kopā  6 laukumos – 2 zili sešstūri, 4 zili piecstūri. Veicina mieru un var likt organismam izstrādāt ķīmiskas vielas, kas ir nomierinošas. 

Zaļā krāsa kopā  6 laukumos – 6 zaļi sešstūri. Pazemina asinspiedienu un nomierina nervu sistēmu, nomierina un stimulē prātu, veicina radošumu. 

Uz katra laukuma pielīmēju pa vienai pašregulācijas  metodei – lai bērniem būtu vieglāk, interesantāk tās uztvert, izmantoju piktogrammas.  Diemžēl, tās meklējot, neaizdomājos par autortiesībām, jo šī rotaļlieta bija domāta tikai manām vajadzībām. Lai nu kā, piktogrammu skaidrojumus pierakstīju arī ar vārdiem – zem īsiem, kodolīgiem nosaukumiem. Tādejādi bērni stimulē netiešo lasīšanas prasmi.

32 Metodes kā nomierināties

Elpošanas vingrinājumi – ir vieni no svarīgākajiem stresa pārvarēšanas palīgrīkiem. Iemācoties kontrolēt savu elpošanu bērns palīdz sev kontrolēt arī emocijas, ātrāk atgūst emocionālo līdzsvaru. Jāatceras, ka nomierinošam, atslābinošam efektam uzmanība jāpievērš izelpai – tai jābūt garākai par ieelpu. 

1. Paelpot svaigu gaisu

2. Elpot dziļi

3. Ziedu elpa

 Iztēlojies, ka atrodies ziedu pļavā. Ieelpo puķu patīkamo smaržu! Pēc tam lēni izelpo caur muti. Iztēlojies kā šī smarža tevi uzpilda, padara laimīgu. Pasmaržo margrietiņas, peonijas, visas skaistās puķītes, kuras vari iztēloties.

4. Zaķīšu elpa

Zaķīšu elpa – 3 īsas ieelpas caur deugunu, viena gara izelpa caur degunu. 

5. Pirkstu elpa

Bērns ar rādītājpirkstu velk pa otras plaukstas pirkstu malām. Velkot ar rādītājpirkstu uz augšu – bērns ieelpo, velkot ar rādītjāpirkstu, pa otras plaukstas  pirksta malu uz leju – izelpo. Uzsvars uz izelpu – kalnā kāpjam (ieelpo) ātrāk, bet lejā no kalna kāpjam (izelpo) lēnāk. 

6. Spiest rokā citronu 
Rokas gar sāniem, brīvas. Bērns iztēlojas, ka katrā rokā viņam ir pa puse no citrona., no kura nepieciešams izspiest visu sulu. Sažmiedzot plaukstas stingri kopā bērns “izspiež visu sulu no citrona”. Kad “citrons” ir “sauss”, attēlo mešanas kustību – izmetot izspiesto citronu atkritumos. Izpurina rokas brīvi. Bērniem, kuriem ir grūtības kaut ko iztēloties – var dot rokās mīkstu auduma vai cita materiāla bumbiņu. 

7. Iztaipīties kā kaķim

Bērns iztēlojas, ka ir liels, pūkains kaķis, kurš vēlas izstaipīties. Bērns ceļ rokas virs galvas un izstiepj tās augstu, augstu. Tad atlaiž. Atkārto pēc nepieciešamības 2-5 reizes.

8. Aizdzīt no deguna odu

Bērns stāv brīvi, rokas pie sāniem. Iztēlojas, ka gaisā lidinās ods, kurš uzlaižas uz bērna deguna. Bērna uzdevums ir – izmantojot tikai sejas muskulatūru – sažmiedzoties, saraucoties aizdzīt prom odu no deguna. Atkārto 3-5x vai pēc nepieciešamības. 

Aktīvās kustības – Dažiem bērniem aktīvas kustības ir viens no labākajiem veidiem, kā nomierināties – ir nepieciešamas kontrolētas, aktīvas darbības, tas ir pamatprincips stresa pārvarēšanas mehānismam (fight or flight). 

9. Uzcelt kazai  māju 

“Balta kaza māju cēla
Resnus baļķus kalnā vēla
Gan ar ragiem, gan ar ragiem
Cēla, cēla, vēla, vēla
Kamēr cēla, kamēr vēla,
Paslīd kāja, sabrūk māja,
Venter-Tenter bums!”

Rotaļas dalībnieki atdarina kustības, kuras nosauktas dzejolīša tekstā, beigās visi nokrīt zemē.     (autors – Baiba Brice)

10. Skriet

11. Taisīt pietupienus

12. Sist spilvenu 

13. Saņurcīt baltu papīra lapu bumbā 

14. Palēkāt 

15. Izpurināt galvu

Palīdzība no apkārtējiem – Dažreiz emociju ir pārāk daudz, vai arī netaisnība ir pārāk liela. Ar to nevar tikt galā viens pats, tāpēc pieaugušā atbalsts un padoms var ļoti palīdzēt.

16. Iet pie skolotājas

Fizisks kontakts – bērniem galvenā maņa ir tauste, tāpēc arī tausti var izmantot, lai līdzvarotu negatīvās emocijas. 

17. Samīļoties

18. Paglaudīt kaķi, vai kādu pūkainu mantiņu

19. Iedzert ūdeni

20. Pakrāsot

21. Nomazgāt seju ar vēsu ūdeni

22. Pateikt kā jūties

23. Pabūt vienam

24. Uzzīmēt savas dusmas

25. Skrubināt pirkstu

26. Ieiet miera stūrītī

27. Skaitīt līdz 10 un atpakaļ

28. Palasīt

29. Piedziedāt mīļāko dziesmu

30. Paskatīties skaistas bildes

31. Iztēloties savu mīļāko vietu

32. Izdomā savu variantu! Bērniem noteikti ir arī pašiem savas idejas, kuras viņi vēlas izmēģināt. Pārrunājiet tās un, ja iespējams, pielietojiet dzīvē. 

BumbasEmociju kontrole”
pielietojuma veidi

Iepazīstināšana (3-7g)

Visi sasēžas aplītī. Bērni ripina bumbu viens otram, paši brīvi izvēloties kādu no emociju kontroles piktogrammām – pasniedzēja pastāsta par bērnu izvēlēto veidu sīkāk, demostrē to bērniem, bērni, ja vēlas, atkārto.

Dusmu termometrs (5-7g)

Skolotāja uzlīmē uz grīdas līniju ar bultiņu galā. Atzīmē to ar skaitļu skalu no 0-10.
0- mierīgs, 10 – pārskaities. Skolotāja iepazīstina bērnus ar izveidoto dusmu termometru. Pastāsta, ka emocijām ir dažāds stiprums. Ir lielas dusmas, un ir maziņas dusmas  – īgnums, aizkaitinājums. Gandrīz vienmēr dumas var samazināt vismaz par vienu iedaļu. |
Skolotāja katram bērnam piedāvā individuālu stresa situācijas aprakstu. Bērns izlemj, cik dusmīgs viņš par to būtu, un uzkāpj uz attiecīgās termometra daļas. Ja ir vairāk par 0 – skolotāja iedod bumbu, bērns izvēlas, kādu nomierināšanās līdzekli viņš varētu konkrētajā situācijā izmantot. Skolotāja ar jautājumiem, komentāriem palīdz bērnam saprast, vai risinājums būs konrētajai situācijai piemērotākais. Svarīgi atzīmēt – ka nav nepareizu atbilžu, un ka dusmoties nav nekas slikts. Slikti ir dusmās darīt pāri sev vai apkārtējiem. 

Ģeometriskās formas, figūras (5-7g)

Bērniem  uzdevums – izskaitīt no kādām formām sastāv bumba. Vai tās ir vienādas? Kuras ir vairāk, kuras mazāk? Kam šīs formas līdzinās? Kādā formā ir pati bumba? Vai bumbai ir stūri? Kas vēl dabā/ikdienā ir ar līdzīgām formām? Vai klases telpā arī var atrast līdzīgas formas? 

Krāsu spēle (3-7g)

 Bērniem uzdevums  – nosaukt, no cik krāsām sastāv bumba. Cik ir dzeltenās krāsas lauciņu? Cik ir zilās krāsas lauciņu? Cik violetās krāsas lauciņu? Kura krāsa bērnam patīk labāk?

Emociju bumba (3-7g)

Bērni sēž aplī. Ripina bumbu viegliņām, mierīgi, maigi, bet nenosaucot vārdā to, kuram ripina bumbu. Uzdevums – sazināties “bez vārdiem”, ar acu skatieniem. Otram bumba jānoķer, un jāripina tālāk. Pasniedzēja tikmēr stāsta,ka emocijas ir tādas pašas kā bumba. Mēs tās saņemam no citem, un arī dodam citiem paši. Svarīgi emocijas arī dot, nevis paturēt pie sevis. Tikpat svarīgi ir emocijas otram “dot” maigi, ar cieņu, nevis ar spēku aizvainojot un darot pāri (līdzīgi kā spēlē padodam bumbu maigi ripinot, nevis sviežot ar spēku to otram pret kāju).

Bumbu puncis (3-7g)

Bērns apguļas uz muguras, uzliek bumbu sev uz vēdra, ar savām rokām  viegli pietur tā,lai bumba neripo nost. Bērns izdara ieelpu caur vēderu tā, lai bumba paceļas augstāk. Izdara izelpu tā, lai bumba nolaižas zemāk. Tā 3-5 reizes vai pēc vajadzības. Tādejādi bērni pievērš uzmanību diafragmālajai elpošanai.

Lasīšana (5-7g)

 Bērni paši cenšas izlasīt kādas noteiktas krāsas laukumiņu. Tie, kuri nevar, noteiktas krāsas laukumiņā atrod sava vārda pirmo burtiņu, vai visus pazīstamos burtiņus. 

Pārnēsājamā bumba (4-7g)

Bērni sadalās pāros – skolotāja dod uzdevumu abiem kopā aiznest bumbu no punkta A uz punktu B, izmantojot tikai katra bērna kreiso roku tā, lai bumba nenokrīt zemē. Spēli sarežģī nesot bumbu, piemēram, tikai ar gurnu palīdzību, tikai ar vēderiem, tikai ar pierēm. Pārrunā – nepieciešamību strādāt komandā, otra cilvēka ietekmi “bumbas” jeb emociju kontrolēšanā. 

Mierīgā bumba (3-7g)

Pēc rotaļām bumbu noliek miera stūrītī, ja tāds ir ierīkots, individuālajai lietošanai pēc vajadzības. 

Ceru, ka šis noderēs arī Jums – iedvesmai un idejām!

Komentēt